Transport towarów za granicę

Standardowe przesyłki za granicę wysyłane są zwykle droga lądową, w ciężarówkach, a w przypadku wysyłek międzykontynentalnych drogą lotniczą. W przypadku przedmiotów ponadgabarytowych – ciężkich i przestrzennych – wysyła się je w transporcie szynowym bądź morskim. Sprawdźmy, na czym polegają dwa ostatnie rodzaje transportów.

Towary ponadgabarytowe – jakie to?

Pod pojęciem transportu ponadgabarytowego rozumiemy ładunki wymagające specjalnego traktowania, które regulowane są prawnie przez Konwencję Celną. Wymiennie używamy określeń transport ponadnormatywny lub transport nienormatywny. Aby móc przetransportować towar zaliczający się do towarów ponadgabarytowych (ciężkich i przestrzennych) potrzebujemy zezwoleń oraz dokumentacji poprzedzoną ekspertyzami.

Towary ciężkie

Ze względu na swój ciężar (nie powinien przekraczać dwudziestu pięciu ton) ładunki określane jako ciężkie owszem mogą być przewożone drogą lądową w ciężarówkach, trzeba jednak pamiętać o ich odpowiednim oznakowaniu.

Towary przestrzenne

Towary te są nie tylko ciężkie, co długie – ich długość może niekiedy przekraczać pięćdziesiąt metrów. O ile w przypadku towarów ciężkich możemy mówić o przewożeniu maszyn przemysłowych, ciężkiego sprzętu górniczego czy budowlanego, tak w wypadku towarów długich zaliczamy części wymienne mostów, konstrukcje stalowe w instalacjach rafineryjnych czy wreszcie elementy wiatraków wykorzystywanych w produkcji energii wiatrowej.

Transport szynowy

Towary możemy przewozić transportem szynowym, lecz tylko wówczas, kiedy ich ciężar nie przekracza nacisku na choć jedną oś maszyny transportowej (na przykład wagonu). Nawet jeśli nasz towar kwalifikuje się do przewozu szynowego (nie może przekraczać 200 do 300 ton), jego transport wciąż odbywać się będzie z zachowaniem specjalnego traktowania. W jaki sposób nasz towar może się zakwalifikować do transportowania go pociągiem? Oprócz badania nacisku na osie bierze się pod uwagę wymiary oraz kształt towarów.

Transport morski i rzeczny

Transport drogą morską i rzeczną odbywa się za pomocą odpowiednich, specjalnie przystosowanych do tego statków lub barek. Przy planowaniu transportu tą drogą bierze się pod uwagę liczne problematyczne czynniki, między innymi wiadukty i mosty. Towary przewożone drogą rzeczną i morską są bardzo ciężkie, a ich masa sięga niekiedy nawet do dziewięciuset ton. Nic dziwnego, że ich transport odbywa się drogą morską, za pomocą specjalnych kontenerów, które zamówić możemy na przykład na https://steelcube.pl/. Biorąc pod uwagę przepisy o transporcie towarów ponadgabarytowych, przewozimy nimi konstrukcje mostów, maszyny budowlane typu dźwigi, czy  elementy wykorzystywane w przemyśle rafineryjnym (wieże wiertnicze).

Co można transportować drogą morską?

Drogą morską możemy zatem transportować elementy infrastruktury, zatem przęsła mostów, elementy wyposażenia magazynów i hal przemysłowych, elementy niezbędne w produkcji energii wiatrowej czy kopalnej, ciężki sprzęt produkcyjny, budowlany i przemysłowy.

Tomasz Gorczykowskihttps://wykonczony.pl
Pasjonat drobnych prac remontowych i dużej architektury. Z wykształcenia urbanista. Czytam, oglądam, sprawdzam na sobie. Wszelkie porady dotyczące domu i ogrodu. Piszę także dla prasy drukowanej.

Sprawdź także:

Lamele białe – elegancja i uniwersalność w jednym

Biały, kojarzący się z czystością i świeżością kolor, to doskonała baza do tworzenia różnorodnych aranżacji wnętrz. Lamele białe,...

Styl japandi – czym dokładnie jest? Odpowiadamy!

Styl japandi jest mieszanką dwóch stylów: skandynawskiego i japońskiego. To właśnie północną część Europy oraz odległą od niej...

Odkurzacze piorące Karcher: jak wybrać odpowiedni do Twojego domu/mieszkania?

Wiele osób szuka rozwiązania, które sprawi, że wzywanie fachowców od mycia dywanów i kanap nie będzie konieczne. Taka...

Jak dobrać zbiornik na deszczówkę?

Inwestycja w przydomowy zbiornik na deszczówkę niesie za sobą wiele korzyści ekonomicznych i ekologicznych, ale przede wszystkim wpływa...